Jedálny lístok je vizitkou gastronóma – II. časť

A pokračujeme druhou a poslednou časťou venovanou jedálnym a nápojovým lístkom, vínnym kartám. V predchádzajúcej časti sme sa venovali prvému a celkovému dojmu, teraz sa zameriame viac na praktickú stránku.
Celkový dojem
V tomto bode bude najlepšie, ak si nechá klient poradiť v tlačiarňach a využije odborné znalosti. V každom prípade by mal svoj výber smerovať zásadne tak, aby neminul svoj cieľ. To znamená, že by mal vybrať taký lístok, ktorý zákazníka nebude nudiť a unavovať, keď v ňom bude listovať, ale ponúkne mu zábavu i užitočné informácie.
Vieme, že nie všetci ľudia vidia rovnako ostro a preto by mal zvoliť taký druh písma, aby ho bez problémov prečítali i osoby, ktoré inak používajú okuliare. Navyše, je dobré zamyslieť sa aj nad typom písma, ktorý súvisí so štýlom reštaurácie. Farba by mala ladiť s povrchom papiera a tiež s ponukou a charakterom podniku (niekde sa hodí viacfarebné písmo, inde treba vylúčiť prílišné kontrasty a pod.). V podobnom duchu je dobré zvoliť obrázky a fotografie.
Kresby, fotografie a texty na jedálnom lístku
V tomto smere by sa mal majiteľ reštaurácie alebo hoteliér obrátiť na služby odborníkov grafikov, fotografov, tlačiarov alebo i spisovateľov, ktorí by mali prispieť svojim dielom k výzdobe a zároveň i zrozumiteľnosti jedálneho lístka. Obrázky, fotografie alebo texty sa obvykle vyberajú tak, aby priblížili vzhľad a charakter pokrmov, ktoré reštaurácia ponúka.
Používanie fotografií v tomto zmysle je veľmi problematické a môže viesť aj k nespokojnosti hostí hoci s inak perfektným produktom.
Ide o to, že ak sa prevádzkar reštaurácie alebo hotela rozhodne používať na prezentáciu pokrmov fotografie, musí hosťom predkladať úplne identické produkty – pokrm ako na fotografii bez ohľadu na sezónu, na zmenu dodávateľa, na vybavenie novým inventárom alebo na personálne zmeny v kuchyni. Už len inak naaranžovaný pokrm na tanieri vyvoláva v hosťovi pocit, že mu podávajú iný produkt, než aký si objednal podľa fotografie. Veľkú nevôľu môže vyvolať aj zámena surovín – cherry paradajky nahradí pokrájaná paradajka, čerstvú bylinku nahradí sušená, čerstvé ovocie nie je kompót rovnako ako štvorec nie je kruh. Jednoducho povedané, uverejnenie fotografie pokrmu znamená absolútnu štandardizáciu výroby, čo býva niekedy veľmi ťažké.
Niekedy si klient spôsobí problém sám, ak sa snaží pokrmy na fotografovanie „vylepšiť“. Atraktivitu zvýši viacerými ingredienciami, doplní pokrm ozdobami, ktoré bežne nepoužíva, aranžuje pokrm na iný (krajší) tanier než má v podniku, zamení niektoré suroviny a pod. Takýto „marketing“ je veľmi kontraproduktívny a blíži sa k tomu, čo zákon definuje ako „klamanie spotrebiteľa“. V druhom prípade môžu byť fotografie a texty inšpirované námetmi, ktoré si reštauratér vyberie napríklad z okolia svojho podniku. V reštaurácii, ktorá je v kraji preslávenom svojimi termálnymi prameňmi, môžu byť v jedálnom lístku texty a fotografie s kúpeľnou tematikou. Majiteľ to využije na zvýraznenie postavenia jeho reštaurácie v danej lokalite. Predpokladom úspechu je vhodné a zábavné spracovanie. Okrem propagácie výrobkov reštaurácie alebo danej lokality na kresbách alebo fotografiách v jedálnom lístku (môžu byť aj texty) sú vhodné aj ďalšie námety, ktoré zvýšia jeho atraktívnosť:
- história a zvyky kraja,
- zemepisné zvláštnosti,
- miestna remeselnícka výroba,
- história reštaurácie vrátane vymenovania osobností, ktoré v reštaurácii pracovali a úprav, ktoré sa v nej uskutočnili,
- výber toho, čo bolo kedy napísané a povedané o reštaurácii v médiách.
Ak chcete uspieť, musíte sa odlíšiť od konkurencie. Prinesieme vám originálne kreatívne riešenia na mieru.