04.04.2017

Ako reštaurácie dokážu presvedčiť zákazníkov, aby si objednali viac

Psychológia designu menu

Reč farieb

Farby použité v rámci grafiky menu majú významný vplyv na to, čo si zákazník objedná. Zelená vyvoláva pocit, že jedlo je čerstvé. Oranžová stimuluje apetít. Žltá predstavuje farbu šťastia a využíva sa na pritiahnutie pozornosti. Červená má schopnosť hostí presvedčiť, aby si objednali jedlá, ktoré sú pre vás najziskovejšie.

Zlatý trojuholník

Pri pohľade na menu oči zákazníka najskôr smerujú do stredu, následne do pravého horného rohu a na záver do ľavého horného rohu. Tento fakt bol odborníkmi nazvaný "Zlatý trojuholník". To je dôvodom, prečo práve na týchto troch miestach v menu môžete nájsť jedlá s najvyšším ziskom.

Nastavené pasce

Mnohé reštaurácie sa snažia zákazníkov nalákať tým, že umiestňujú najdrahšie jedlá do hornej časti menu. Táto taktika cielene zvýhodňuje ostatné jedlá, ktoré sú lacnejšie. Zákazníci majú v konečnom dôsledku dobrý pocit, že ušetrili a tento dojem ich len povzbudí, aby minuli ešte viac.

Sila podvedomia

Podvedome si zákazníci najčastejšie objednávajú prvé dve jedlá v každej sekcii menu. Preto sa reštaurácie snažia do zoznamu v tomto poradí umiestniť jedlá s najvyšším ziskom. Sú však i zákazníci, ktorí si vyberajú vždy posledné jedlo v sekcii. Preto sa v menu na tomto mieste nachádza tretie najrentabilnejšie jedlo.

Skrytý názov meny

Aby majitelia zmiernili tú nepríjemnú časť návštevy reštaurácie, ktorou je platba za jedlo, neuvádzajú niektorí z nich v rámci menu pri cene znak meny. Táto stratégia môže v konečnom dôsledku spôsobiť, že klient je náchylný minúť až o 30% viac, ako by utratil, ak by bol pri cenách uvedený aj znak meny.

Sledovanie (dôležitosť) cien

Bez ohľadu na to, ako lákavo ponúkané jedlá znejú, zákazníci stále berú ohľad na cenu. Majitelia reštaurácií to využívajú ako svoju výhodu. Napríklad jedlo za cenu 10,95 Eur vyvolá pocit, že si zákazník objednal výhodne. Exkluzívne reštaurácie majú sklony uvádzať zaokrúhlené čísla, čím dodávajú svojmu podniku atmosféru výnimočnosti.

Nasýtenie predstavivosti

Reštaurácie kladú veľký dôraz na popis jedál. So superlatívmi však opatrne. Napríklad opisu typu "najlepší burger na svete" s najväčšou pravdepodobnosťou nikto neuverí a zákazníci ho jednoducho ignorujú. Avšak lákavé prídavné mená ako "slnkom sušený" alebo "práve ulovená" sľubujú potešenie pre chuťové poháriky a povzbudia predstavivosť.

Závan minulosti

Správne použitá nostalgia pri názvoch jedál má veľký vplyv na výber jedla. Starostlivo zvolený popis vie na zákazníka takmer vždy silno zapôsobiť. A emóciám sa len ťažko odoláva. Treba si však dať pozor. Lákavo znejúci názov "Jablkový koláč starej mamy", ktorý si zvažujete objednať, možno v mrazáku čaká už niekoľko mesiacov.

Limitovaný výber jedál

Rozsiahle menu možno vyzerá ako dobrý nápad, ale pravdou je, že vybrať si z niekoľko sto možností zákazníkov len vystresuje. Rozumní majitelia reštaurácií zostavujú menu len zo siedmych jedál v každej sekcii, čo je ideálne riešenie. Zákazník má k dispozícii dostatok možností a súčasne ho výber príliš nezaťažuje.

Každé jedlo má svoj príbeh

Aby sa menu graficky prispôsobilo rozmerom karty, majú jednotlivé jedlá svoj popis uvedený v podobnej dĺžke. Je samozrejmé, že názov jedla, ktorý nezapadá do tejto šablóny, nás zaujme. Túto skutočnosť využívajú majitelia reštaurácií a dlhý popis uvádzajú pri jedlách, ktoré majú najväčší záujem predať.

Zákazník má hlavné slovo

Čo sa dĺžky popisu týka, môžu vínne karty predovšetkým v drahých reštauráciách súperiť s románom. To všetko je cielený zámer a marketingová taktika, aby hosť cítil, že rozhodnutie je len na ňom. Čím viac informácií je uvedených o jednotlivých druhoch vína, s tým väčšou pravdepodobnosťou si niektoré z nich vyberie.

Negatívny priestor

Ak je menu preplnené textom, je prirodzené, že pohľad zákazník upriami na otvorenejší priestor v menu. Pri navrhovaní menu je treba tento fakt využiť. Jedlá s najväčším profitom je vhodné umiestniť na zvláštne miesto, čo najďalej od jedál s hustejším popisom.

Materiál je dôležitý

Materiál, z ktorého je karta menu vyrobená, odráža image značky. Luxusné reštaurácie využívajú kožu a hrubý kvalitný papier, aby upozornili na to, že aj jedlo je podobnej kvality a stojí za to si ho objednať. Lacnejšie reštaurácie používajú napríklad vinyl, čím prezentujú, že i ponúkané jedlo má dobrú hodnotu za dobrú cenu.

Vysvetlivky k jedlu

Keď sa bližšie pozrieme na vysvetlivky k jednotlivým jedlám, je overené, že zákazník uprednostní objednať si jedlo, o ktorom presne vie, ako je pripravované prípadne vyrobené. To je aj dôvodom, prečo niektoré reštaurácie uvádzajú vína len pod číslami. Chcú predísť tomu, aby sa zákazníci dali zmiasť názvami, akokoľvek tieto dobre znejú.